VZTAHY, PODNĚTNÉ PROSTŘEDÍ, SEBEŘÍZENÍ, VNITŘNÍ MOTIVACE A DOBROVOLNOST
Naší vizí je v Rychnově nad Kněžnou vybudovat místo, kde se budou moci děti vzdělávat v respektujícím prostředí, které funguje bez mocenského nastavení a strachu. A to prezenčně i v rámci individuálního vzdělávání.
Naším přáním je vybudovat školu, kde je kladen důraz na vztahy poskytující důvěru a bezpečí, podnětné prostředí, důvěru v přirozený zájem dětí o učení a dobrovolnost. Podpořit děti v jejich individuální vzdělávací cestě je pro nás zásadním principem.
Co konkrétně tím máme na mysli?
🌀 Vztahy ve škole
Chceme budovat bezpečné prostředí jak mezi dospělými (vedení školy a průvodci), tak mezi průvodci a dětmi, i mezi dětmi navzájem. Teoretické ukotvení pro tento přístup nacházíme v Nenásilné komunikaci (Marshall Rosenberg) a přístupech Škola bez poražených, Respektovat a Být respektován a vývojové teorii založené na vazbě podle Dr. Gordona Neufelda.
🌀 Podnětné prostředí a sebeřízení
Vztahy založené na důvěře a respektu jsou pro nás předpokladem učení, samy o sobě ale nestačí. Ve Spirále chceme nabídnout prostředí, v rámci kterého se děti budou moci učit v souladu s výzkumy a poznatky o fungování mozku. Co konkrétně máme na mysli?
- Věkově smíšená skupina dětí, která podporuje učení se od sebe navzájem, spolupráci a vzájemnou pomoc. Prokazatelně snižuje soupeření, porovnávání se či šikanu.
- Škola je založená na rozhodování, kde má dítě stejný hlas jako dospělý. Pravidla jsou vytvářena společně a společně se dohlíží i na jejich naplňování. Rozhodovací proces se odehrává v pravidelných kruzích.
- Možnost volby – dítě se rozhoduje čemu a jak dlouho bude ve škole věnovat svůj čas. Je odpovědné za svoje učení.
- Pestrá nabídka činností v rámci výuky, ze které si děti mohou vybírat.
- Respekt k tempu a přirozeným volbám dítěte.
🌀 Vnitřní motivace, přirozený zájem dětí o učení
Děti se rodí s velkou zvídavostí a schopností se učit. Jsme přesvědčeni, že pokud se z učení nestane povinnost a otravný dril umocněný prostředím, kde se děti bojí selhávat, zájem o učení si uchovají.
Ve Spirále chceme maximálně podporovat vnitřní chuť dětí k poznávání světa i sebe samých. Současně hledáme cesty, jak v souladu s poznatky o fungování mozku předkládat dětem podněty tak, aby škola splňovala výstupy předepsané MŠMT v rámci Rámcového vzdělávacího programu.
Souzníte? Pomozte nám tuto vizi uvést do reality!
Podnikáme teď konkrétní kroky, aby naše vize nezůstala jen na papíře, ale zhmotnila se v nové škole. Naším přáním je, aby byla škola připravena přijmout děti do prezenčního i individuálního vzdělávání od září 2023. Bez Vás to ale nepůjde.